Methodieken
Wij passen de volgende methodieken en programma's toe die hun effectiviteit en successen hebben bewezen. Wij bouwen graag op deze successen verder. Zo streven we naar een positieve impact op de kinderen.
Floorplay

FloorPlay is een op interactie- en ontwikkeling gerichte behandelmethodiek voor jonge kinderen waarbij de sociaal-emotionele ontwikkeling minder vanzelfsprekend verloopt.
De doelgroep van FloorPlay is breed, alle jonge kinderen met ontwikkelingsproblemen of een bedreigde ontwikkeling, bijvoorbeeld samenhangend met een autisme spectrum stoornis, taalontwikkelingsstoornis of bredere ontwikkelingsproblematiek, kunnen profiteren van deze behandeling.
FloorPlay biedt daarnaast een ontwikkelingsgericht denkkader en gemeenschappelijke taal om transdisciplinair te werken en ingangen voor eventueel nadere diagnostiek en behandeling in kaart te brengen.
Het DIR-model dat aan de basis ligt van elke behandeling kan helpen om informatie te ordenen en de focus van behandeling duidelijk te krijgen.
De methode kan op individuele basis worden gebruikt door ouders en hulpverleners. In zorginstellingen biedt het een ontwikkelings- en contactgerichte methode van bejegening van cliënten.
Piramide
Het hoofddoel van Piramide als VVE-programma (vroeg en voorschoolse educatie) is het voorkomen en/of verminderen van onderwijsachterstanden door het stimuleren en ondersteunen van de brede ontwikkeling van
jonge kinderen op zeven ontwikkelingsgebieden in een veilige omgeving en een positief
educatief klimaat.
Piramide is een centrumgericht programma vanuit een holistische, educatieve aanpak met doorgaande lijnen van kinderopvang naar basisschool.
Dit gebeurt door een combinatie van spelen, zelfstandig leren en ontdekken vanuit zeven ontwikkelingsgebieden.
Pedagogisch medewerkers en leerkrachten richten een thematische speelleeromgeving in met veel concrete materialen en plannen op basis van de behoeften van de kinderen uit hun groep een beredeneerd aanbod waarbij ze zorgen voor een opbouw van concreet naar abstract.
Kinderen die extra aandacht nodig hebben krijgen extra steun in de vorm van tutoring. Er is verdiepend aanbod voor pientere kinderen.
Montessori

"Help mij het zelf te doen”
Eigen keuzes maken, zelfstandig werken en leren vanuit motivatie.
Het uitgangspunt van het montessorionderwijs is dat een kind een natuurlijke en noodzakelijke drang tot zelfontwikkeling heeft.
Wij spelen hierop in door de juiste omgeving en materialen aan te bieden. Op deze manier leert een kind zo veel mogelijk in zijn eigen tempo.
De kinderen werken veel zelfstandig en in kleine groepjes. Maar ze krijgen ook af en toe klassikaal instructies. Daarnaast werken kinderen met het pictobord. Hiermee kunnen de kinderen bijhouden waar we in het dagprogramma zijn en wat de volgende onderdelen zijn.